Suomen Tieyhdistys kiittää hallituksen panostusta tiestön korjausvelan purkuun

Hallitus on päättänyt budjettiriihessä jatkaa tiestön korjausvelan purkamista vuonna 2025. Suomen Tieyhdistys kiittää hallituksen panostusta tiestön korjausvelan kaventamiseen.

Hallitus sopi budjettiriihessä 3.9.2024, että korjausvelan purkamista jatketaan vuonna 2025. Hallituksen esityksen mukaisesti korjausvelan poistoon osoitetaan erillisestä investointiohjelmasta 200 miljoonaa euroa. Suomen Tieyhdistys on jo pitkään vaatinut toimia korjausvelan kasvun hillitsemiseksi.

– Erinomaista, että vuonna 2024 alkanut kehitys parempien teiden puolesta jatkuu. Kaikki tiestölle ja sen silloille osoitetut eurot tulevat kovaan tarpeeseen. Korjausvelan poistaminen tieverkolta on investointi tulevaan ja mahdollistaa taloudellisen toiminnan harjoittamisen ympäri Suomea. Kunnossa oleva tiestö tukee Suomen talouden siirtymistä kasvu-uralle, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi toteaa.

Tässä suhdannetilanteessa Suomen Tieyhdistys pitää tieinfraan investoimista järkevänä. Investoinneilla tieinfraan luodaan kestävä pohja tulevalle talouskasvulle. Siitä syystä Tieyhdistys kannattaa investointien lisäämistä nykyisestä.

Yksityistieavustukset tulee säilyttää

Yksityistiet pitävät yllä koko Suomen huoltovarmuutta. Siksi Suomen Tieyhdistys peräänkuuluttaa yksityistieavustusten määrärahan säilyttämistä vähintään Liikenne 12 -suunnitelman mukaisella tasolla. Avustusprosentin nosto vuosille 2023–2025 lisäsi yksityistiekuntien investointikykyä ja -halua.

–Yksityisteiden kunnostamista tulee jatkaa ensi vuonna ja siksi tarvitaan noin 25 miljoonan vuosittainen avustusmäärä yksityisteille ja yksityistiesilloille, Takalammi peräänkuuluttaa.

Liittyvät henkilöt