10.5.2019
Sorateiden kunto heikkenee ja raskaiden ajoneuvojen massat kasvavat
Sorateiden tilanne Suomessa on huolestuttava. Merkittävää rahoitusvajetta ei ainakaan helpota nopeasti vaihtelevat talvisäät rankkoine vesisateineen ja sahaavine lämpötiloineen. Sorateiden hoito vaatii pitkäjänteistä työtä ja osaamista, jotta eri kausina tehtävien kunnostustoimenpiteiden toteuttamisessa onnistutaan.
– Miten sorateiden kuntoa voidaan parantaa? Oikeat työmenetelmät ja kunnolla tehty kunnossapitotyö on avainasemassa. Kuivatus on hyvä ja kohtalaisen edullinen keino pitää soratiet kunnossa, pohtii Jarkko Pirinen Rambollista.
Suomalaisen elinkeinoelämän kannalta on tärkeää, että sorateistä pidetään nykyistä parempaa huolta. Metsäteollisuuden ja maatalouden tuotteet lähtevät jalostettaviksi sorateiden varsilta.
– Kasvavat raskaiden ajoneuvojen massat yhdessä ilmastonmuutoksen myötä lisääntyvien sateiden ja entistä useampien vuosittaisten jäätymis-sulamissyklien kanssa haastavat toden teolla sorateidemme kestävyyden, kertoo professori Pauli Kolisoja Tampereen yliopistosta.
Vähempiliikenteisten päällystettyjen teiden tilanne ei näytä sorateitä paremmalta. Usein päällystetty tie on niin huonossa kunnossa, että sen paikkaaminen ei ole enää kannattavaa. Tällöin nousee keskusteluun se kannattaisiko tie muuttaa päällystetystä tiestä soratieksi? Asia ei ole kuitenkaan ihan yksinkertainen.
– Hyvin huonokuntoinen päällystetty tie on hankala ylläpitää paikkauksin edes tyydyttävässä kunnossa. Soratieksi muuttaminen mahdollistaa tien pinnan muokkauksen ja pitämisen liikennöitävässä kunnossa vaihtoehtona tien rakenteen parantamiselle ja päällystämiselle, toteaa kehittämispäällikkö Oiva Huuskonen Destiasta.
Tilaisuus: Soratiepäivä to 16.5.2019
Aika: to 16.5.2019
Paikka: Jyväskylän Paviljonki - Messu- ja kongressikeskus, Lutakonaukio 12, 40100 Jyväskylä
2. kerros, seminaaritila Kabinetti K308 (Ravintola Fanerin sisäänkäynnin vieressä)
Ohjelma:
to 16.5.2019
9.00 Aamukahvi
9.20 Aamun avaus Jaakko Rahja ja Nina Raitanen, Suomen Tieyhdistys
9.30 Ilmastonmuutos, suuremmat ajoneuvot – Mikä on sorateiden tulevaisuus? Anders Östergård, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
10.00 Mitä Keski-Suomessa tehtiin, kun saatiin suuri kertaluontoinen rahoitus sorateiden parantamiseen? Eino-Matti Hakala, Keski-Suomen ELY-keskus
10.30 Lisääntynyt pintakelirikko yhä suurempi ongelma – Miten soratie kuivatetaan? Jarkko Pirinen, Ramboll
11.00 Soratien kulutuskerrosmurskeen vaatimukset ja vaikutukset tien kuntoon. Anne Valkonen, Via Blanca
11.30 Kasvavat ajoneuvopainot ja sorateiden kuormituskestävyys. Pauli Kolisoja, Tampereen yliopisto
12.00 Lounas ja kahvi
13.00 Miksi ja miten muuttaa päällystetty tie soratieksi? Oiva Huuskonen, Destia
13.30 Mihin katosivat sorateiden pintaukset? Katri Eskola, Väylävirasto
14.00 Automaattinen routamonitorointi kelirikon ennustamisessa. Sami Ylönen, Finmeas
14.30 Joukkoistettu tiedonkeruu soratien kunnon seurannassa. Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy
15.00 Höylät vai lanat soratien kunnossapidossa? Välineistä kertomassa ja keskustelemassa Esa Halttunen Veekmas ja Hannu Soukkio, Soukkio. Haastattelemassa Jaakko Rahja, Suomen Tieyhdistys.
15.45 Lähtökahvit ja hyvää kotimatkaa
@tieyhdistys #yhdyskuntatekniikka2019