Tietutkimuksia ja selvityksiä
2024
Tieverkon kunnossapidon visio - Hyvällä tiellä parempaan tulevaisuuteen
Elinkeinoelämän visio tieverkonkunnossapidosta 2030. Tiestön suuri korjausvelka ja peruskorjaustarpeen kasvu huolettaa väyläalan organisaatioita.Tieverkon kunnossapidon visiossa peräänkuulutetaan myös yksityistieverkon merkitystä osana Suomen liikennejärjestelmää.
Tieverkon kunnossapidon visio - Hyvällä tiellä parempaan tulevaisuuteen
2023
Suomen teiden ja ratojen palvelukyvyn analyysi
Elinkeinoelämän järjestöt ovat julkistaneet Destian ja Correct Consultingin laatiman selvityksen siitä, kuinka nykyinen tie- ja rataverkko vastaa yritysten tarpeisiin eri maakunnissa. Nykytilan ohella analysoidaan, miten maakuntakohtaiset väylätarpeet muuttuvat, kun vihreä investointiaalto etenee ja uusia tuotantolaitoksia rakennetaan eri puolilla maata.
Tutustu raporttiin:
Suomen teiden ja ratojen palvelukyvyn analyysi
Raportin on laatinut Destian Strategiset liikennejärjestelmät -yksikkö sekä Correct Consulting. Destialta työryhmän muodostivat johtaja, professori Jorma Mäntynen sekä diplomi-insinöörit Riku Huhta, Markus Pajarre ja Pertti Virtala. Correct Consultingilta työryhmässä oli diplomi-insinööri Kyösti Orre.
2022
Huoltovarmuus vaatii panostuksia vähäliikenteiselle tieverkolle Taloustutkimuksen tuoreen selvityksen mukaan huoltovarmuuskriittisten kuljetusten kustannukset lähes kaksinkertaistuvat vuoteen 2025 mennessä, ellei vähäliikenteisten teiden ja niiden siltojen ylläpidosta ja korjauksista huolehdita. Vähäliikenteisen tieverkon merkitys huoltovarmuudelle on korostunut Venäjän hyökkäyssodan aiheuttaman energiakriisin myötä. Puun tuonnin loppuminen Venäjältä kohdistaa merkittävät paineet kotimaisen puun ja turpeen käytön lisäämiselle, mikä heijastuu vähäliikenteisille teille kasvavina kuljetussuoritteina. Taloustutkimus selvitti vähäliikenteiselle tieverkolle kohdistuvan, kasvavan kuljetussuoritteen vaikutuksia allekirjoittaneiden tahojen toimeksiannosta. Selvitys kattaa huoltovarmuuskriittisinä aloina paitsi energia- ja metsäteollisuuden myös elintarviketeollisuuden ja maatalouden merkityksen. Leipää, lautaa ja lämpöä -Huoltovarmuudelletärkeän vähäliikenteisen tieverkon kunto 2019 –2025 |
|
Tässä työssä esitetään visio Suomen pääväylien modernisoinnista 2025 - 2050 Tie- ja rataverkon kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Suomen sisäisen ja ulkoisen saavutettavuuden, väestön hyvinvoinnin, elinkeinoelämän kilpailukyvyn, huoltovarmuuden ja koko yhteiskunnan toimivuuden kannalta laadukkaat päätiet ja radat ovat välttämättömiä. Päähuomio visiossa on elinkeinoelämän tarpeissa ja tavaraliikenteessä, mutta myös henkilöliikennettä käsitellään tarvittavassa määrin. Väylistä tarkastellaan erityisesti valtateitä ja tärkeimpiä ratoja, mutta teollisuuden toimitusketjuille välttämättömät muutkin liikenneverkon osat noteerataan. Muutamien valtateiden 4-kaistaisuus ja pääratojen 2-raiteisuus ovat vision tuotoksia, mutta myös muunlaisia modernisoinnin keinoja esitetään. Visiossa otetaan kantaa paitsi teiden ja ratojen standardiin, myös infran digitalisointiin, jolla on tulevaisuudessa yhä suurempi merkitys. |
Kuorma-autokuljetusten energiankulutuksen ja hiilidioksidin vähentäminen tie- ja liikenneteknisin toimenpitein Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimeksiannosta on tammikuussa 2022 valmistunut selvitys tieteknisten ominaisuuksien sekä liikenneteknisten ja kunnossapidon toimenpiteiden vaikutuksista kuorma-autokuljetusten CO2-päästöjen määrään. Selvityksen ovat toteuttaneet WSP Finland Oy:n ja Destia Oy:n asiantuntijat. |
2021
Väestö tieverkon varassa -tarkastelu WSP 2021 |
Ennen vuotta 2021 tehdyt selvitykset
Kohti laadukasta tieverkkoa 2020, WSP Oy
Yksityistiet kuvina ja lukuina 2019, Tieyhdistys
Yksityisteiden merkitys yhteiskunnalle 2019, WSP Oy
Liikenneinfran rahoitus Suomi vs. Ruotsi vertailu 2018-2029 Taloustutkimus Oy .2019
- infra_suomi-vs_-ruotsi_verkko_2019.pdf (3,563 kB)
- suomen_yksityistieverkko_matalaresoluutio.pdf (7,546 kB)
- 2019_budjettititilaisuus_vayla.pdf (5,926 kB)
- yksityistie-esite_2019_yhtena_kuvana.pdf (402 kB)
- kohti_laadukasta_tieverkkoa_min.pdf (3,981 kB)
- vaesto_tieverkon_varassa_2021-09_006.pdf (5,091 kB)
- kuorma-autokuljetusten_co2-paastojen_vahentaminen_raportti_2022_helmikuu.pdf (7,356 kB)
- modernit_paavaylat_kilpailukykyinen_suomi_loppuraportti_09_2022.pdf (14,919 kB)
- leipaa_lautaa_lampoa_13_12_2022.pdf (2,919 kB)
- tieverkon_kunnossapidon_visio_-_loppuraportti_03_2024.pdf (7,139 kB)