Vt 4:n saattaminen TEN-T-tasoon on ison työn takana
Valtatie 4 on Suomen valtaväylä, jolla on merkittävä rooli niin henkilö- ja joukkoliikenteelle kuin raskaalle liikenteellekin. Valtatiellä on useita parannushankkeita, jotka saattavat tietä kohti TEN-T-ydinverkkotasoa. Tavoite TEN-T-tason saavuttamisesta on kuitenkin kova.
Nelostie kuuluu eurooppalaiseen TEN-T-tieverkostoon, jonka tarkoitus on muodostaa turvallinen, kestävä sekä tavaroiden ja ihmisten saumatonta liikkumista edistävä liikennejärjestelmä. TEN-T-tieverkko koostuu ydinverkosta ja kattavasta verkosta.
Ydinverkko on tarkoitus rakentaa vuoteen 2030 mennessä ja kattava verkko 2050 mennessä. Näille kahdelle tasolle on määritelty suuntaviivat, jotka mm. asettavat vaatimuksia ja kehittämisen prioriteetteja verkostolle. Esimerkiksi ydinverkon vaatimuksiin kuuluu levähdyspaikat moottoritieosuuksille.
Vt 4:n Helsinki–Tornio-osuus on osa TEN-T-ydinverkkoa, ja kattavaan verkkoon puolestaan kuuluu Keminmaa–Nuorgam-väli. TEN-T-verkoston suuntaviivojen mukaisesti valtatie 4:n tulisi käytännössä vastata kunnoltaan ja tilaltaan moottoritietä tai moottoriliikennetietä vuoteen 2030 mennessä. Väyläviraston hankkeiden toimialajohtajan Esa Sirkiän mukaan tavoite on kova.
– TEN-T-tavoitetaso on korkea, eikä meillä ole erityistä rahoitusta sen saavuttamiseksi. Esimerkiksi Oulun ja Jyväskylän välillä on useita satoja kilometrejä tietä, joka ei ole moottoritien tasoista ja tällaisen määrän muuttaminen moottoritieksi tai vastaavaksi vuoteen 2030 mennessä on epätodennäköistä.
Useita parannushankkeita on jo valmistumassa
– Valtatie 4:ää laitetaan kuntoon hanke kerrallaan sen perusteella mitä eduskunta
päättää, Sirkiä kertoo.
Tällä hetkellä valtatiellä on meneillään useita parannushankkeita. Osuus Helsingistä Heinolan Lusiin saakka on moottoritietä ja siltä kannalta TEN-T-kunnossa, mutta Lusista pohjoiseen päin moottoritietä tai sen tasoista tietä on vain paikoitellen. Esimerkiksi Hartola–Oravakivensalmi-välillä on vasta aloitettu työt, joissa tieosuudelle rakennetaan mm. ohituskaistaa ja meluesteitä sekä parannetaan linjausta. Hankkeen yksi tavoitteista on nostaa nopeusrajoituksia.
Merkittävä hanke on myös Kirri–Tikkakoski-välin ruuhkautuvalle osuudelle rakennettava uusi moottoritie. Se parantaa toimintaedellytyksiä erityisesti raskaalle liikenteelle, joka on lisääntynyt vuonna 2017 Äänekoskella käynnistetyn Metsä Groupin biotuotetehtaan myötä. Samalla se vaikuttaa myös muun liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen.
Lisäksi Oulu–Kemi-välillä on valmistumaisillaan pari merkittävää valtatien parannushanketta. Myös Äänekoski–Viitasaari-välillä viimeistellään suurta parannushanketta.
– Tulevia hankkeita, jotka olisi päätetty mutta eivät vielä käynnistyneet, ei vielä ole. Suunnitelmia vt 4:lle on, mutta se on eduskunnan päätettävissä, toteutetaanko niitä ja milloin, Sirkiä kertoo.
Teksti: Henriikka Uusitalo