Taistelu kaduista
Tampereen yhdyskuntalautakunnan kokouksissa leijonan osan on rohmunnut keskustelu kaduista ja liikenteestä. Sisällölle antaa värin lähes yksinomaan ideologinen kinastelu siitä, kumpia sorretaan enemmän autoilijoita vai pyöräilijöitä. Vastakkainasettelu on poliittista muotia.
Liikkuminen on valtavassa murroksessa. Sitä voinee verrata mobiilikommunikaation murrokseen noin 15 vuotta sitten, kun älypuhelimet ottivat ensiaskeliaan. Liikkumisen muutoksessa keskeisiä ajureita ovat kaupungistuminen sekä ympäristötietoisuuden ja älykkään teknologian nopea lisääntyminen.
Tampere kasvaa noin 3 000 asukkaalla vuosittain. 80 % asuntokaavoituksesta suunnataan aluekeskuksiin ja joukkoliikennevyöhykkeille. Kasvava asukasmäärä lisää liikkumista, mutta olemassa oleva rakenne ei mahdollista väylien laajentamista. Yhä useamman liikkujan on mahduttava nykyiseen katutilaan.
Ydinkeskustassa ratkaisuina ovat ”autot maan alle, ihmiset maan päälle” -periaate sekä katutilan uudelleen järjestelyt. Pääkadun suuntaisesti rakennettu Hämpin parkki toi maan alle 900 autopaikkaa ja Rantaväylän tunneli mahdollisti noin 3 000 asukkaan kaupunginosan rakentamisen alle kilometrin päähän Keskustorilta.
Kunkun parkki, joka laajimmillaan lisää maanalaista pysäköintikapasiteettia 1 700 paikalla, on tuleva askel. Sillä mahdollistetaan keskustan tiivistäminen, kun taloyhtiöt voivat ostaa velvoitepaikkoja asukaspysäköintiin, ja huoltoliikenteen siirtäminen osittain maan alle. Kadunvarren paikat jäävät lyhytaikaiseen asiakaspysäköintiin sekä yritysten ja tapahtumien temmellyskentäksi.
Viime kesänä tehtiin yhdellä keskustan katuosuudella kokeilu, jossa osa pysäköintiruuduista varattiin kadun yrittäjien käyttöön. Pilotista saatuja hyviä kokemuksia hyödynnetään jatkossa.
Joustavat ratkaisut palvelevat parhaiten tapahtumakaupungin tarpeita. Kun tuhansia ihmisiä on liikkeellä, on tarkoituksenmukaista, että tapahtumapaikan välitön läheisyys varataan jalankulkuun. Nokia Areenan suurimpien tapahtumien ajaksi Sorinsilta suljetaan autoliikenteeltä. Olisi kuitenkin typeryyttä sulkea katu kokonaan. Samaa joustavaa katutilan käyttöä tullaan soveltamaan pääosin jalkapallon tarpeisiin valmistuvan Tammelan Stadionin ympäristössä. Mitä suurempi osa matkoista tehdään kestävillä kulkutavoilla, sitä vähemmän kaupungin kaduilla on ruuhkaa. Syksyllä liikennöinnin aloittanut ratikka muutti Tampereen katukuvaa pysyvästi. Ratikka on liikenneratkaisu, mutta ennen kaikkea kaupunkikehityshanke. Värkin välityskyky mahdollistaa tuhannet asunnot ja työpaikat koko reitin varrelle.
Satojen miljoonien eurojen julkisen liikenteen satsausten lisäksi Tampereella on lapioitu kymmeniä miljoonia kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen. Näiden kolmen kulkutavan yhteinen osuus on tarkoitus kasvattaa nykyisestä noin 60 prosentista 69 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Voimakkaasti vaihtelevat sääolosuhteet aiheuttavat haasteita erityisesti talvikunnossapidolle. Tehtävää ei helpota se, että nykyihminen ajattelee, että jos hän ei ole terve ja onnellinen, vika on valtiossa (mukaan lukien kunnat). Lumi vaikeuttaa kulkemista, etenkin talvella, ja vähentää onnellisuutta.
Elokuussa Tampereella järjestetään tiepäivät. Tervetuloa katsomaan, kuinka huonosti asiamme ovat! Muistakaa kulkea taistelun melskeessä hieman kumarassa, ettei osu.
ALEKSI JÄNTTI (kok.)
Apulaispormestari, kaupunkiympäristön palvelualue
Tampere