Poikkeukselliset olosuhteet Lapin tiestöllä
Monessa eteläisemmässä maassa lumentulo voi aiheuttaa kaaoksen liikenteessä ja esimerkiksi koulut ja virastot voidaan sulkea. Norjassakin pahimpien olosuhteiden tai myrskyjen vuoksi teitä suljetaan. Suomessa tiestö pidetään auki kunnossapidon toimin säällä kuin säällä.
Poikkeuksellisilla olosuhteilla tarkoitetaan yleensä sellaisia olosuhteita, joilla kunnossapitoon mitoitettu normaali palveluntuottokyky lisäkalustoineen ei riitä. Tyypillisimpiä poikkeuksellisia olosuhteita ovat erittäin merkittävä sademäärä ja mahdollisesti yhtäaikainen voimakas tuuli, joka kuljettaa lunta kinostaen sitä tiestölle. Tällöin myös näkyvyys on yleensä erittäin huono.
Myös tierakenteen ollessa jäässä jäiseen tienpintaan voi sataa vettä tai alijäähtynyttä vettä, joka muodostaa erittäin liukkaan jääkalvon ja hiekoitushiekkakin voi jäädä jääkalvon alle.
Erittäin rankan lumisateen ja tuulen takia voi aurattu tie tukkeutua jopa 5–15 minuutin kuluessa aurauksesta. Aurausreittien ollessa jopa 100 km pitkiä seuraavaan auraukseen mennessä tie on ehtinyt jo tukkeutua. Tämän takia Norjassa osalla usein tunturiylängöllä sijaitsevilla teillä on sulkupuomit, joiden takaa aura-auto yllä kuvatulla kelillä "hakee" odottavan jonon ja johtaa sen saattueessa seuraavalle puomille.
Lapissa tällaisella kelillä ongelmia tulee aukeilla (soilla, järvien rannoilla) tai tuntureilla kulkevilla tieosuuksilla. Kuvatun kaltaisia olosuhteita kohdataan yleensä muutaman kerran talvessa. Määrä on ehkä hiukan lisääntynyt vuosikymmenen kuluessa.
Poikkeuksellisiin olosuhteisiin varaudutaan
Tienpintaan jäätyvän veden aiheuttama liukkaus on erittäin vaikea torjuttava. Liukkautta pyritään torjumaan ennakkosuolauksella ja hiekoituksella. Suolaus tarvitsee toimiakseen riittävästi liikennettä. Lapin vähäliikenteisillä tieosuuksilla suolauksen sijaan käytetään hiekkaa. Mikäli vesisade on runsas, suola voi laimentua ja hiekka kulkeutua liikenteen ja sateen vuoksi pientareelle.
Näin ne eivät ehdi vaikuttaa tai niiden vaikutus jää olemattomaksi. Tällöin muodostuu ajoradan pintaan jääkalvo ja jääkalvon päällä hiekka pysyy huonosti. Toimenpiteenä tällöin on jatkuva hiekoittaminen, kunnes tilanne helpottaa. Poikkeuksellisen liukkaiden kelien määrä on viime vuosikymmenenä lisääntynyt.
Poikkeuksellisten olosuhteiden aikana kunnossapidon kaikki kalusto lisäkalustoineen on käytössä tarvittavan ajan. Edellä kuvattujen olosuhteiden lisäksi poikkeuksellisia tilanteita voi syntyä tulvien, kelirikon, onnettomuuksien tai muiden häiriöiden takia. Poikkeukselliset olosuhteet aiheuttavat tietenkin viivästymisiä ja pahimmillaan, mikäli esim. onnettomuus sulkee tien, aiheutuu siitä jopa ylimääräisten satojen kilometrien kiertotie.
Ulkomaalaisten turistien poikkeukselliset olosuhteet
Ennätysvilkas matkailusesonki on tänä talvena jälleen houkutellut Lappiin ennätysmäärän ulkomaalaisia turisteja. Turistit myös vuokraavat enenevässä määrin autoja siirtyäkseen terminaaleista lopulliseen matka- tai käyntikohteeseen.
Normaalit talviset olosuhteet ovat suurimmalle osalle turisteja "poikkeuksellisia". Ilman kokemusta ajamisesta lumisilla tai polanteisilla teillä, on nopeus vaikea sopeuttaa optimaaliseksi.
Tänä talvena onkin nähty erittäin paljon vuokra-autojen tieltä suistumisia. Osa taas sovittaa nopeutensa siten, että esimerkiksi valtateillä, jossa nopeusrajoitus on 80 tai 100 km/h ajetaan 40–50 km/h. Varsinkin pimeällä näin suurilla nopeuseroilla auton perä "tulee vastaan" yllättävän nopeasti.
Turistit myös saattavat pysäyttää ajoneuvon yllättävästi ja yllättäviin paikkoihin revontulien tai porojen kuvaamisen takia. Näistä on aiheutunut useita vaaratilanteita tänäkin talvena.
Ennakointi niin kelien, olosuhteiden kuin muiden tielläliikkujien suhteen on paras keino liikkua turvallisesti.
Teksti: Jaakko Ylinampa/Lapin ELY-keskus
Kuva: Lapin ELY-keskus