Nuoret ammattikuljettajat – lainsäädäntö ja kuljetusalan näkymät
Raskaiden ajoneuvojen ammattikuljettajia koskee suuri joukko eri säädöksiä. Esimerkiksi ajokorteista säädetään ajokorttilaissa, kuorma- ja linja-auton kuljettajan ammattipätevyydestä liikenteen palveluista annetussa laissa ja ajo- ja lepoajoista EU-asetuksessa.
Yllä mainittu sääntely perustuu suurelta osin EU:n lainsäädäntöön. EU:n lainsäädännön johdosta sääntely jäsenmaiden välillä on verrattain yhdenmukaista, mikä on parantanut liikenneturvallisuutta koko unionin alueella. Sääntelyllä helpotetaan vapaata liikkuvuutta ja taataan yhteiset pelisäännöt muun muassa ammattikuljettajien kelpoisuudesta. Yhdenmukainen sääntely näkyy esimerkiksi siinä, että Suomessa myönnetyllä ajokortilla saa ajaa toisessa jäsenvaltiossa.
Kansallisen ajokorttilain taustalla olevaa EU:n ajokorttidirektiiviä uudistetaan parhaillaan. Uudistuksen päätavoitteena on edistää liikenneturvallisuutta. Direktiiviehdotus sisältää myös kuljetusalaa koskevia toimia, joista osa koskettaa juuri nuoria. Euroopan komissio on ehdottanut, että kuorma-auton (C-luokan) ajokortin voisi jatkossa saada 17-vuotiaana. Ennen kuin kuljettaja täyttää 18 vuotta, saisi hän kuitenkin kuljettaa ajoneuvoa vain, jos kyydissä olisi tietyt edellytykset täyttävä henkilö, eräänlainen apukuljettaja. Ajokortin lisäksi kuljettajalla tulisi olla ammattipätevyys. Komissio on myös ehdottanut, että ajo-oikeuden laajentamista perävaunullisiin kuorma- ja linja-auton ajo-oikeuksiin joustavoitettaisiin.
Direktiiviehdotuksen käsittely on kesken, joten lopullisen direktiivin sisällöstä ei ole vielä tietoa. Direktiivin hyväksymisen jälkeen tulee se saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä. Myös ajo- ja lepoaikoja koskevaa EU-asetusta muutettiin hiljattain. Asetukseen tehtiin erityissääntöjä, joilla muutettiin satunnaisen henkilöliikenteen, kuten busseilla hoidettavan tilausajoliikenteen, kuljettajien ajo- ja lepoaikoja.
Ammattikuljettajien saatavuutta koskeva selvitys
Kuorma- ja linja-auton ammattikuljettajien saatavuutta selvitettiin alkuvuodesta 2024 julkaistussa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko kuorma- ja linja-auton ammattikuljettajien saatavuudessa ongelmia Suomessa, mahdollisia syitä saatavuushaasteiden taustalla, ja ennustaa miten tilanne tulee kehittymään. Tutkimus osoittaa, että kuljettajakoulutuksesta valmistuvien määrä on pysynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana suhteellisen vakaana. Kuorma- tai linja-auton kuljettajan ammattipätevyyden suorittajista enemmistö suorittaa kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyyden.
Tutkimuksen mukaan pelkästään henkilöliikenteeseen oikeuttavia linja-auton kuljettajan ammattipätevyyksiä on vähiten ja suurin osa henkilöliikenteen kuljettajista suorittaa ammattipätevyyden, joka oikeuttaa henkilöliikenteen ohella myös tavaraliikenteeseen. Ammattipätevyyden suorittaneiden määrä ei kuitenkaan kerro alalla olevien ammattikuljettajien määrää, sillä kaikki ammattipätevyyden suorittaneet eivät siirry kuljetusalalle. Yhä useampi pätevä kuljettaja työllistyy muihin tehtäviin ja moni kuljettaja on ammatissa myös kausiluonteisesti tai osa-aikaisesti. Tutkimuksen mukaan yritysten näkökulmasta haasteena on riittävän osaamistason omaavien kuljettajien saatavuus, minkä vuoksi kuljetusalalla koetaan työvoimapulaa.
Tutkimuksessa vuodelle 2030 laaditun trendiennusteen mukaan kuorma-auton ja linja-auton ajokorttien sekä ammattipätevyyksien määrä vähenee, mutta kuorma- ja linja-auton kuljettajien määrä kasvaa jonkin verran. Tutkimuksen mukaan kuljettajien saatavuusongelmien taustalla nousi esiin alan houkuttelevuutta ja vetovoimaa heikentäviä pääasiassa työolosuhteisiin liittyviä tekijöitä. Osa tekijöistä on ammattien ominaispiirteisiin liittyviä, kuten esimerkiksi yö- ja viikonlopputyö, ja osa työhön muuten liittyviä tekijöitä, kuten pitkä työhön sidonnaisuusaika, logistiikkajärjestelmän aiheuttamat aikataulupaineet, taukopaikkojen pieni määrä ja työn raskaus.
Kuljetusalaa koskevan sääntelyn määrä on lisääntynyt 2000-luvulla selvästi. Ala on tiukemmin säännelty ja kuljettajiin kohdistuu aiempaa enemmän vaatimuksia. Sääntely ei silti noussut esiin ammatin vetovoimaa heikentävänä asiana Traficomin tutkimuksessa. Tutkimuksessa vastauksia koottiin niin alalla toimivilta kuin alalta pois lähteneiltä henkilöiltä. Saatujen vastausten perusteella yhtenä syynä muille aloille hakeutumiseen saattaa olla se, että ammattikuljettajan työ ei tue perheen perustamista ja työn yhteensovittaminen perhe-elämään ja vapaa-aikaan koetaan hankalana.
Riippuen tulevan ajokorttidirektiivin sisällöstä on mahdollista, että kokemusta raskaan ajoneuvon kuljettamisesta voisi lähitulevaisuudessa hankkia nykyistä nuorempana. Jotta nuoret myös pysyisivät kuljetusalalla, on alan pitovoimatekijöihin satsattava ja otettava paremmin huomioon nuorten elämäntilanteisiin liittyvät tarpeet.
MONIKA MUTANEN
Erityisasiantuntija,
kuljetus- ja pätevyysyksikkö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Teksti: Monika Mutanen
Kuva: Shutterstock