Yksityistiet ja vähäliikenteiset maantiet takaavat maamme turvallisuutta – Suomen Tieyhdistys jakaa ministeri Ranteen näkemyksen

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne nosti 3.4.2024 esiin liikenneverkkojen merkityksen maamme turvallisuuden varmistamisessa.

Suomen Tieyhdistys kiittää ministeri Rannetta tärkeään asiaan tarttumisesta. Toimiva tieverkko on niin raja- kuin sotilaallisenkin turvallisuuden kannalta olennaista infraa. Länsirajalle ja satamiin johtavien valtateiden merkitys on suuri, mutta myös vähäliikenteisellä valtion tieverkolla sekä yksityisteillä on erittäin suuri merkitys.

– Kaakkois- ja itärajan rajaturvallisuus perustuu valtaosin yksityisteillä liikkumiseen. Tämän tieverkon kuntoon ja erityisesti siltojen kuntoon on panostettava jatkuvasti, muistuttaa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi.

Suomen Tieyhdistys muistuttaa, että tieinfra on tärkeä maanpuolustuksemme resurssi. Maanpuolustuksen kannalta tieverkon hiussuonisto eli vähäliikenteiset maantiet ja yksityistiet takaavat koko maan turvallisuutta.

Suomen Tieyhdistys on huolestunut yksityisteiden perusparannusavustusten rahoituksen tasosta ja vaatii huomioimaan tämän turvallisuuteemme liittyvän verkoston myös kehysriihessä.

– Viime vuoden budjetissa oli osoitettu rahaa huoltovarmuuden kannalta kriittiselle yksityistieverkolle ja tämän jatko on turvattava myös ensi vuoden budjetissa, painottaa Simo Takalammi.

Suomen Tieyhdistys pitää viime vuoden noin 20 miljoonan euron rahoitustasoa järkevänä ja sen vaikuttavuus yksityisteiden siltoihin ja muihin kriittisiin kohteisiin on suuri.

– Yksityiset tieosakkaat laittavat vielä päälle 15–25 prosenttia omaa rahaansa, summaa Takalammi.